vrijdag 2 november 2007

Panathinaikos kocht plek in finale tegen Ajax

Niet Panathinaikos maar Rode Ster Belgrado had de tegenstander van Ajax moeten zijn in de Europa Cup I-finale in 1971. De Grieken mochten echter naar Wembley omdat zij de Joegoslaven hadden omgekocht.

Dit verhaal komt ruim 36 jaar na dato van Despina Gaspari, de toenmalige vrouw van de in 1999 overleden Griekse dictator Georgios Papadopoulos. In de Servische krant Politika komt Gaspari met de onthulling.

Rode Ster had de heenwedstrijd thuis met 4-1 gewonnen van Panathinaikos. 'Toen ik bij de return de eretribune opkwam, zei ik tegen de voorzitter van Panathinaikos dat ik erg nerveus was. Mijn man, die naast me stond, zei dat dat niet hoefde. Er was geen reden tot onrust omdat het duel was verkocht', aldus Gaspari.

'Je denkt toch niet dat we zoiets van nationaal belang overlaten aan het toeval?', vroeg Papadopoulos zijn vrouw. 'Rode Ster geeft zich over en wordt daarvoor beloond.'

Panathinaikos won met 3-0 van een onherkenbaar Rode Ster. Na afloop claimden de Joegoslaven zo slecht te hebben gespeeld vanwege een in Griekenland opgelopen voedselvergiftiging.

Papadopoulos slaagde er niet in Ajax te verleiden de finale weg te geven. De Amsterdammers wonnen in Londen met 2-0 van de Grieken door goals van Dick van Dijk en Arie Haan en veroverden voor het eerst de belangrijkste Europese beker voor clubs. (Bron:VI.nl)

Bekijk hier de ruime samenvatting van de finale:

Geen opmerkingen: